1 Eylül 2014 Pazartesi

BİR KÜÇÜCÜK MÜZECİK-7
Adatepe Zeytinyağı Müzesi 
Kaz dağlarını geçip Küçükkuyuya inice hemen sağda epey uğraşı verilerek, kişisel çabalarla oluşturulmuş Adatepe Zeytinyağı müzesini görebilirsiniz. Müzenin açıldığı zamanı anımsıyorum. Basında epeyce yer almış, yoğun tanıtım yapılmıştı. Bu nedenle olsa gerek ilk ziyaretimde tüm bu uğraşlar beklentimin altında kalmış ve küçümsemiştim. Bu kez farklı gözle baktım ya da o tanıtımların, şaşaalı açılış haberlerinin üzerimdeki etkisi geçmiş olmalı ki beğendim. 

Zeytin ağacı; ölmez ağacı, antik çağların ağacı, barış sembolü gibi tanımlamalarla anılır. Nuh'un tufan bitmiş, sular çekilmiş mi diye anlamak için gönderdiği güvercin ağzında zeytin dalı ile gemiye dönmüş.

 Tüm göksel kitaplarda çeşitli sebeplerle kutsallık atfedilen ağacın yaşlılarının gövdelerine baktığımda gördüğüm doku;her defasında kendi kendime, içimden, tekerleme gibi ölmez ağacı dememe yol açıyor. Zeytinyağı ilk keşfedildiğinde öylesine değerliymiş ki yenmez, sadece ilaç olarak ve aydınlatma amacıyla kullanılırmış. Tanrılara armağan edilen zeytinyağı, kutsal mekanların aydınlatmasında kullanıldıktan çok çoook uzun yıllar sonra, üretim biraz daha kolaylaşıp bollaşınca, yaşam alanlarını aydınlatmada, son olarak da sofralarımızda değerlendirilmeye başlanmış. Ağacın meyvesi ile yapılabilen her türlü ürünün üretim aşamalarında kullanılan makine ve eşyalar, ürün toplama ve değerlendirme sürecinde yaşananlar, 


kimi eski kayıtlar;ilk gidişimde kayıt örnekleri çok daha fazlaydı ve ziyaretçinin okuyabileceği şekilde dizayn edilmişti, resim ve fotoğraflar kısmen üretim sürecini anlatır biçimde sunulmuş. 
Zeytin toplama işinde çalışan işçilerin  ücretleri cinsiyetlerine göre değişen değerde markalarla ödeniyormuş. Bunlar da o markalar.

Müzenin çok canlı olduğunu söyleyemesem de ilgilenenlerin epeyce bilgileneceği açık. 
En ilgi çekici bölümü hiç şüphesiz ücretsiz girişi ve dükkanı.
 
Kutular, şişeler ve tenekeler içinde satışa sunulan zeytinyağları, kokulu, kokusuz  sabunlar, zeytin ağacının ıskartaya çıkan dallarından yapılmış objeler, çeşitli zeytinler satışta gittiğinizde yakınlarınıza(beni unutmayın)armağan almanız için bekliyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder