16 Ekim 2014 Perşembe

YUNANİSTAN
Bölüm:3
Meteora
Teselya ovasının ortasında pamukla kaplı tarlalar arasından uzun süren yolculukla Trikalaya geldik. Şehrin içinden geçerken gördüğümüz Cami ve türbe I. Selimin damadı Osman Şah için yapılmış.
 
Burada sadece fotoğraf çekip hareketli ve renkli Kalambakaya ulaşıp hemen yanı başında, bir kaç dakika uzaklıktaki tenha, Karadeniz yaylaları gibi yüksek ve nemli ortamıyla Meteora manzaralı köy Kastrakide aynı adlı Kastraki otele yerleştik.

 Pek memnun olduk. Kahvaltısı güzel, odalar temiz, personel yardımseverdi.
Kalambakada kum taşı oluşumlarının depremler sonucu sıkıştırılmalarıyla yükselmiş tepelerde 11. yüzyıldan bu yana yapılmış 24 manastırın altı tanesi ziyarete açık. Yunancada havada asılı demek olan Meteora bölgesi bir doğa harikası. Kaya oluşumlarını ve yerden metrelerce yüksekte, kayalıkların tepesine oturan manastırları  yakından göreceğimiz için heyecanlıyız.

Hangi manastır nerede, nasıl gezebiliriz, hangi günler açık sorularımız  otelimize girer girmez elimize verdikleri broşür ve haritada yanıtlanmış. 

Kayalara yaklaşıp baktığımda iri çakıllı dokuyu görmek oldukça şaşırtıcıydı.
   Ziyaretler yukarıya kadar günümüz için zor sayılmayacak merdivenler ya da teleferikle yapılıyor amaaa ilk yapıldıklarında zorlu tırmanışlar, ip ve ilkel merdivenlerle yapılıyormuş.
 
Bu insanların saklanmak, inzivaya çekilmek gibi sıkıntı ve istekleri varmış. Manastıra çıkınca üç euro verip içeri girebiliyorsunuz.
Biri rahibelerin yönettiği olmak üzere iki manastırı ziyaret ettik. 

   Anıtsal boyamalar, 16. yüzyılda, Atos ve Meteora manastır bölgelerinde altın çağını yaşamış. Bu dönemde ikonografinin en önemli temsilcisi Giritli Theofanis adlı bir sanatçıymış. Fotoğraflarını gördüğünüz, rahibelerin denetimindeki manastırdan birinde sergilen ikonalar Bizans sonrası dönem Girit ikonografi okulundan.  

19.yüzyıl kanvas üzerine boyama yine bu kilisede sergileniyordu.


Her iki manastırda kapı üstlerine bu freskin yapılmasının özel bir sebebi var mı acaba?

 Ziyarete açık diğer dört manastıra dışarıdan şöyle bir bakış attık. En görmek istediğimiz ve en büyük olanı bizim orada olduğumuz gün kapalıydı. Tabelası sizin için..
 Manastırlara giriş kadın ve erkek demeden herkes için şortla, kolsuz bluzla girmeye kapalı. Kadınların etekle girmesi zorunlu. Yanınızda götürdüğünüz uzun eteğiniz yoksa manastır girişinde veriyorlar.
Yanımda götürdüğüm, annem geldiğinde namaz kılsın diye evde sakladığım, ama bir kez bile aklıma gelmediği için vermediğim eteğimle kendimi şık hissediyorum.
Meteoradan ova manzarası şahaneydi.

http://whc.unesco.org/en/list/455
Meteora Unesco Dünya miras listesinde olmasının yanı sıra Yunanistan çevre bakanlığı tarafından Natura 2000 ekolojik bölgesi, fauna ve florasıyla korunmaya değer çevre olarak tanımlanmış.

Alakasız ama kendime aldığım pijama panduflarım çok güzel di mi? 

Bilmek isteyenler için aldık, evet uzo aldık.
Yunanlar çalışkan hayvan eşeği kendilerine bir çeşit sembol seçmişler. Hediyelik eşyacılarda eşek figürünün kullanıldığı anmalıklar bizi şaşırttı, sizi şaşırtmasın. Sorduğumda; çalışkan hayvan, arabalar yokken her işimizi  onunla görürdük diye açıkladılar. 
Tüm yerleşimlerde binalar kirli beyaz boyalı. Renkli boyanmış tek bir ev bile görmedim. Acaba gördüm de az sayıda olduğu için ihmal mi ettim??
Bir de;gelecekte gökten para yağarsa almayı düşündüğüm araba modelini değiştirdim. Artık büyük araba istemiyorum. Yunanistanın gezdiğimiz her yerinde önüme çıkan Smart yeni favorim. 
Ben böyleyim işte. Yanar-döner.
Dönüş vakti geldi. Nereye giderseniz gidin evim evim güzel evim oluyor.

Artık eve yaklaşıyoruz. Anahtar kontrolü yapayım dedim ve felaket!: Anahtar her zaman koyduğum yerde değil ve nerede olduğunu anımsamıyorum. Başımdan aşağı kaynar sular döküldü. Kendimi çok kötü hissettim. Bir gezi böyle bitmemeli. Valizdedir belki diye valizi boşaltıp aradım. Yok yok yine yok. Çilingir çağırdım. O gelene kadar bir daha arayayım dedim ve nasıl saklanmışsa inanın çok şaşırdım, valizin bir köşesinden çıktı. 
Geçmiş olsun!

3 yorum:

  1. En çok burayı görmek istedim.

    YanıtlaSil


  2. Yol sormak için durduğumuz benzinlikteki gencin "otoyolu kullanmayın çok para alıyorlar " diye bizi köy yollarına yönlendirmesi de ayrı bir dostluk göstergesiydi ki... ...
    Politikacıların halkları düşman gösterme çabasına çok güzel bir dostluk örneğiydi.

    AYRICA ;

    Kadınlar manastırındaki satış yapılan bölümde rahibelerin aldıkları paraları sahte mi diye makinada test etmeleri ilginç bir ayrıntı idi bence.

    mualla y.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum. Herhangi bir olumsuzlukla karşılaşmadığımız gibi hep yardım aldık.

      Sil